sunnuntai 13. toukokuuta 2012

S-ryhmän typerä toimintamalli

Perjantain lehdessä (Länsi-Savo 11.5.2012) kauppaneuvos Leo Laukkanen kirjoittaa S-ryhmän toiminnasta melkoisen kriittisesti. Ensinnäkin, tämä on erikoista, koska herra Laukkanen on itse toiminut OK Suur-Savon toimitusjohtajana kymmeniä vuosia ennen eläkkeelle jäämistään ja toiminut myös S-ryhmän kattojärjestön SOK:n palveluksessa. Toiseksi, hän puuttuu sellaiseen asiaan, joka on vituttanut minua jo vuosia.


Osuuskaupan asiakasomistajana eli osuutoimintayrityksen jäsenenä minulla on vihreä S-etukortti, jolla minun on tarkoitus saada etuja S-ryhmän toimipaikoista, kuten ravintoloista, hotelleista, päivittäistavarakaupoista, rautakaupoista, ABC-ketjun liikennemyymälöistä jne... Kortin olen saanut maksamalla 35 € osuusmaksun. Etua kertyy, kun käyn S-ryhmän toimipaikassa ja vilautan vihreää korttiani kassalla. Ostos rekisteröityy heidän järjestelmäänsä ja aina seuraavassa kuussa saan edellisen kuukauden ostojen loppusumman koosta riippuen tietyn prosenttiosuuden bonusta takaisin. Joskus tuolla vihreällä kortilla saa jopa alennusta joistain tuotteista. Yksinkertaista, eikö vain? Ongelma tuleekin siitä, että sen bonuksen idea on olla LISÄETU asiakasomistajalle eikä kalliimpien hintojen kompensointi. Saan ruuan edullisemmin vastaavasta K-ryhmän tai Tradekan kaupasta ilman minkäänlaista korttiakin (tosin on mulla Plussa-kortti, koska sillä saa joskus ihan törkyhyviä alennuksia) ja polttoaineen puolestaan ihan miltä tahansa muulta huoltoasemalta myöskin ilman mitään kortteja...

Tämä S-ryhmän toiminta, jota siis tapahtuu ihan ympäri Suomea, eikä pelkästään täällä Etelä-Savossa, on täysin osuustoiminnan arvojen ja periaatteiden vastaista (ne arvot löytyvät tästä). Osuustoiminnan perusidea on tuottaa LISÄARVOA omistajilleen eli jäsenilleen eli asiakkailleen, osuuskunnan jäsenyydestä pitää oikeasti olla hyötyä. Nyt näin ei ole, osuuskunnan jäsenyys on nykyisin S-ryhmän kilpailukeino muita kaupan toimijoita vastaan. Omistajuudesta ei ole mitään hyötyä, koska ilman korttia pääset vähintään yhtä halvalla naapurikaupassa kuin pienen S-ryhmän kaupassa.Tuon pienen vihreän kortin haltijana et todellakaan saa yhtään mitään etuja.

Toisin on Tradeka-yhtymässä. Tradeka on myös osuuskunta, jolla on liiketoimintaa niin päivittäistavarakaupassa, ravintoloissa kuin hotelleissakin. Tradekan toimintamalli on täysin erilainen. Heillä on toki Ykkösbonus-kortti, jonka saa kuka vaan ja sillä kerätään bonuksia samalla tavalla kuin S-etukortilla ja Plussa-kortillakin, mutta: hankkimalla kortin, et ole vielä osuuskunnan jäsen. Jos hankit kortin ja liityt samalla osuuskunnan jäseneksi maksamalla osuusmaksun 33,64 € saat korttiisi leiman, jolla saat lisäetuja. Jäsenenä kerrytät bonussaldoasi nopeammin ja joistain paikoista saat jopa ALENNUSTA ostamistasi tuotteista (mm. ravintolat ja hotellit). Tämä on jäsenyyden idea: saat enemmän etuja kuin ei jäsenet.

Monissa tutkimuksissa on todettu, että S-ryhmällä on parhaat edut. Ehkä joo, mutta suhteessa etujen verran kalliimmat hinnat kilpailijoihin ja tätä ei taideta ottaa tutkimuksissa huomioon eikä yhdessäkään löytämässäni tutkimuksessa Ykkösbonuskorttia oltu vertailtu siinä suhteessa, että jäsen saa eri edut kuin pelkkä kortin haltija...

Näin meitä ihmisiä kusetetaan...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti